CATA

Centrul de Asistenţă în Domeniul Tehnologiilor de Acces pentru Persoane cu Deficienţe de Vedere

Ghid de utilizarea a programului de posta electronica "Outlook Express"

Email Imprimare PDF

Outlook Express este un program de poştă electronică relativ simplu care vine cu sistemul de operare Windows.
Iata câteva noţiuni despre utilizarea acestui program şi despre e-mail în general.
1. Ce inseamna email

2. Functionarea serverelor de email

3. Programe cu care se pot trimite si citi mesaje email

4. Programul Outlook Express
4.1. Cum arata programul Outlook Express
4.2. Instalarea si configurarea programului Outlook Express
4.3. Utilizarea programului Outlook Express

5. Aplicatie practica: Crearea unui cont de email pe serverul home.ro.


1. Ce inseamna email

Email inseamna electronic mail, sau in romaneste posta electronica.
Este unul dintre primele servicii folosite de utilizatorii internet-ului. Serviciul email a aparut cu mult timp inainte de aparitia world wide web-ului.

Cu ajutorul serviciului email poti trimite foarte rapid o scrisoare unui alt utilizator al acestui serviciu care poate locui in acelasi oras, in aceeasi tara, sau pe un alt continent chiar.
Daca ai prieteni pe statia orbitala internationala, poti trimite si acolo un email probabil.

Cum functioneaza serviciul email?
Pe internet exista o multime de computere care sunt conectate la internet tot timpul, si care functioneaza fara oprire.
Pe unele dintre aceste computere, ruleaza un program numit server de email, si acel program are ca functie preluarea mesajelor si distribuirea lor mai departe la alte computere, pana mesajul ajunge la destinatar.
Pe un astfel de server trebuie sa ai si tu un cont de email.
Voi descrie mai tarziu cum poti sa ai si tu o adresa de email pe un server.

Pe computerul tau exista (sau daca nu exista se poate instala) un program cu care se pot compune scrisori electronice, pe care le voi numi in continuare mesaje email, sau pur si simplu mesaje.
Cu acelasi program se pot citi si mesajele pe care le primesti de la prieteni, ... si de la dusmani.
Acest program este numit de specialisti client mail.
O sa descriu mai jos si utilizarea unui astfel de program.

Asadar, pentru a putea trimite si receptiona mesaje email, ai nevoie de urmatoarele:
- o conexiune la internet
- un cont de email pe un server
- un program cu care sa trimiti si citesti mesajele email

Mai departe o sa prezint modul de obtinere a unui cont de email pe un server si utilizarea unui program cu care se pot citi si scrie mesaje email, insa nu o sa prezint modul de conectare la internet.

2. Functionarea serverelor de email

In acest capitol voi intra ceva mai adanc in detalii privind functionarea serverului de mail, pentru a te putea face sa intelegi mai bine capitolele urmatoare.
De fapt, te-am mintit. Cand trimiti si primesti mail, de obicei nu folosesti un singur server de email, ci doua.
Un server se ocupa cu preluarea mesajelor de la tine si le trimite mai departe, iar al doilea server se ocupa cu primirea mesajelor email, si stocarea lor, pana cand te conectezi la internet sa le preiei si citesti.

Serverul care se ocupa cu trimiterea mesajelor se numeste server SMTP, adica Simple Mail Transfer Protocol, iar cel care primeste si stocheaza mesajele se numeste server POP3, adica Post Office Protocol.
Mai exista si alte tipuri de servere email, insa nu le voi prezenta aici.

Serverul SMTP, adica cel pe care il folosesti pentru trimiterea mesajelor, nu necesita nici un fel de parola, deci nu va trebui sa iti creezi un cont pe doua servere.
Serverul POP3 insa necesita o parola si un nume de utilizator, si de aceea este nevoie sa iti creezi un cont de email pe acel server.
Companiile care ofera servicii de email cer de obicei mai multe date personale care insa nu sunt neaparat necesare pentru functionarea serviciului, insa sunt necesare pentru ca altfel nu putem creea acel cont de email dorit.

Cum ne putem crea un cont de email

Pentru a ne crea un cont de email pe un server, si pentru a obtine o adresa de email trebuie in primul rand sa cunoastem cine ofera aceste servicii de email.

Exista foarte multe companii care ofera servicii de email gratuite, si toate isi prezinta oferta in paginile lor de web.
Prin aceleasi pagini de web se poate face si inregistrarea unui cont pe serverul lor de mail.

Mai jos sunt cateva exemple de firme care ofera unul sau mai multe conturi de mail. (Sunt prezentate paginile lor de web):
http://www.home.ro/
http://www.mail.ro/
http://www.rol.ro/
http://www.xnet.ro/
http://www.personal.ro/

Pe langa acestea mai exista multe altele care pot fi gasite cautand cu ajutorul motorului de cautare Google pe care il puteti gasi la:
http://www.google.com/

Procedura de creare a unui cont de email pe serverele acestor firme este asemanatoare, si consta in completarea unui formular ce va putea fi gasit pe paginile respectivelor firme, pe care tocmai le-am amintit.

In pagina respectiva vei putea gasi un link care va fi "creare cont nou", sau "adresa noua", sau "sign up"...
Dupa ce vei da un enter pe acel link, se va afisa un formular pe care trebuie sa il completezi.
De obicei aceste formulare contin campuri in care trebuie completat numele tau, prenumele, adresa unde locuiesti, si alte date personale cum ar fi unele domenii in care esti interesat, si asa mai departe.
Ceea ce este mai important insa, este un camp in care va trebui sa introduci numele de utilizator sau adresa ta de email.
In acest camp poti introduce orice text doresti, insa cu conditia sa contina doar caracterele alfabetului englez, cifre, caracterul "_", ".", si caracterul "-" adica caracterul punct, caracterul de subliniere si liniuta de unire.
Mai jos o sa revin cu cateva detalii despre acest camp si despre adresa de email.
Tot in acest formular va trebui sa introduci si parola pentru contul tau de email, parola fara de care nu vei putea citi mesajele primite.

Dupa completarea acestui formular, el trebuie trimis la server apasand butonul "Ok", sau "Trimite", sau "Next", etc.

De obicei dupa completarea acestui prim formular, uneori mai apar si alte formulare care trebuie completate, si ele cer diverse detalii despre dorintele si pasiunile tale.
Dupa completarea ultimului formular necesar, ti se va spune daca toti pasii facuti pentru crearea contului tau au avut succes si daca contul a fost creat.
Daca a fost o eroare, sau daca ai uitat sa completezi vre-un camp din formular, ti se va spune, si te vei putea intoarce sa corectezi acea greseala, dupa care vei putea trimite din nou formularul.

Din pacate din ce in ce mai multi furnizori de servicii de email solicita (din motive de securitate) ca cel care completeaza formularul sa recunoasca o imagine pe care scrie un text, si sa introduca acel text intr-un camp din formular.
Este cazul Yahoo.com si home.ro.
Pe aceste servere e nevoie de o persoana vazatoare care trebuie sa recunoasca acea imagine pentru ca un screen reader cum e JAWS nu o poate recunoaste.

Dupa completarea procesului de inregistrare a unei adrese de email si dupa confirmarea ca adresa a fost creata cu succes, unele servicii afiseaza pe pagina adresele serverului SMTP si a serverului POP3.
Acestea trebuie salvate si retinute, pentru ca vei avea nevoie de ele pentru configurarea programului cu care vei trimite si primi email.
Multe servere insa, nu prezinta adresele acestor servere imediat dupa ce ai terminat de inregistrat adresa de email, ci trebuie sa te conectezi la contul tau de email prin pagina lor de web, si acolo sa cauti mai multe informatii la sectiunile "settings", "setari", "optiuni", "help", "ajutor" ... etc.

Daca nu poti gasi foarte usor adresele serverelor lor de mail, incearca sa folosesti adresele smtp.domain, si pop3.domain, sau mail.domain, unde "domain" este numele de domeniu al serverului respectiv.


Cum arata o adresa de email

O adresa de email este compusa din adresa serverului de email, si numele contului pe acel server, despartite de caracterul @, de exemplu:

Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza

Asadar in aceste cazuri, utilizatorul orasnita are adresa pe serverul home.ro, iar utilizatorul mircea, are adresa pe serverul fcc.ro.

Cand se creaza un cont pe un server de email si se completeaza adresa de email in formularul de pe pagina de web, de obicei este necesara completarea doar a numelui de utilizator, deci doar a numelor "orasnita" si "mircea", fara adresa serverului.

Aceste nume este recomandabil sa fie cat mai usor de retinut.

Pe acelasi server de email nu pot exista doua adrese de email care au acelasi nume de utilizator, pentru ca in acest caz adresa de email ar fi aceeasi, si acest lucru nu e posibil.
Din acest motiv, dupa trimiterea formularului care contine numele de utilizator pe care l-ati ales, daca cumva numele acesta este retinut de altcineva, veti primi o eroare, si veti fi nevoit sa va reintoarceti la acel formular si sa completati un alt nume.
Acest pas se va repeta pana in momentul cand veti gasi un nume de utilizator care nu este folosit de altcineva.
Unele servicii iti sugereaza unele nume care nu sunt folosite, si de obicei sugereaza numele folosit initial de tine urmat de cateva cifre.


3. Programe cu care se poate trimite si citi mesaje email

Exista foarte multe programe care pot fi utilizate pentru primirea si citirea mesajelor email si pentru trimiterea lor.
Sub sistemul de operare Windows, cele mai cunoscute programe sunt:
- Microsoft Outlook Express
- Microsoft Outlook
- Qualcom Eudora
- Netscape Communicator

Probabil cel mai folosit dintre acestea este MS Outlook Express, deoarece acesta este un program folosit doar pentru mesaje email si stiri (news) si el este inclus in sistemul de operare Windows.
In continuare o sa detaliez utilizarea acestui program.

MS Outlook este un program cu mult mai multe functii decat Outlook Express, si el are multe alte intrebuintari decat cele legate de citirea mesajelor email.
Este insa putin mai greu de folosit de catre nevazatori.
Acest program este inclus in pachetul de programe Microsoft Office.

Programul Eudora este si el folosit de catre nevazatori, insa si acesta are probleme de accesibilitate.


4. Programul Outlook Express

4.1. Cum arata programul Outlook Express

Interfata programului Outlook Express este simpla insa poate fi configurata incat sa arate diferit.
Ea este compusa din urmatoarele parti principale:

1. Bara de titlu
In aceasta bara va fi afisat de obicei numele programului si al folderului curent.
Aceasta bara se gaseste in marginea de sus a ecranului si poate fi citita cu conbinatia de taste Jaws Insert+T, sau Insert+End.

2. Bara cu meniuri si bara cu scule (sau toolbar-ul)
In aceste doua bare orizontale pot fi gasite meniurile programului, care sunt foarte utile pentru nevazatori, precum si toolbar-ul care este o bara cu butoane ce nu sunt prea importante pentru noi.
Accesul la bara cu meniuri se poate face apasand tasta alt, sau tasta alt impreuna cu prima litera din numele meniului.
O sa descriu mai departe cele mai importante functii care sunt accesibile din meniuri, insa va trebui sa explorezi de unul singur toate meniurile pentru ca ele contin o multime de optiuni de setare si de facilitati care nu sunt neaparat necesare pentru utilizarea programului, dar care insa pot usura mult lucrul cu acest program.

3. Status bar-ul, sau bara de stare
Ea este o bara orizontala care se gaseste in marginea de jos a ecranului, si contine diferite informatii utile, cum ar fi numarul total de mesaje sau numarul de mesaje necitite din folderul curent.
Bara de stare poate fi citita cu tastele Insert+Page down, care e o combinatie de taste Jaws.

4. Partea principala a ecranului care se gaseste intre toolbar si status bar si care in functie de optiuni poate cuprinde:

A. Lista cu folderele in care se gasesc mesajele de email.
Aceasta este organizata sub forma unui arbore (tree view) care are ca radacina directorul Outlook Express, apoi subdirectorul Local Folders si posibil si alte directoare pe acelasi nivel.

Directorul Local Folders are cateva subdirectoare standard de care e absoluta nevoie, dar mai pot fi create si alte subdirectoare in acest director.
Dintre directoarele standard cel mai important este directorul "Inbox".
In acest director vin implicit toate mesajele nou primite.
Directorul "Outbox" va contine toate mesajele scrise si pregatite pentru a fi trimise, inainte de conectarea la internet pentru a fi intr-adevar trimise destinatarului.
Dupa conectarea la internet si trimiterea lor, aceste mesaje din folderul "Outbox" vor fi mutate in folderul "Sent Items" adica mesaje trimise.

Toate mesajele pe care le veti sterge, nu vor fi sterse intr-adevar, ci ele vor fi doar mutate in folderul "Deleted Items" in mod implicit.

Daca vei incepe sa scri un mesaj, dar nu l-ai terminat, asa ca nu este gata sa fie trimis il poti salva pentru a-l continua mai tarziu.
Mesajul va fi salvat in folderul "Drafts" adica schite.

Aceasta lista cu foldere se gaseste in partea stanga a ecranului de obicei.

B. Lista cu mesajele email
Aceasta lista se gaseste in partea dreapta sus a ecranului de obicei, si consta intr-o lista care contine numele celui care a trimis mesajul, subiectul mesajului, data la care a fost trimis, un mic grafic care specifica daca acel mesaj contine un alt fisier atasat, si posibil sa contina si alte informatii.

C. Preview Pane, sau panoul de previzualizare
Acesta este o fereastra de obicei sub lista cu mesaje, care afiseaza mesajul selectat in lista.
In mod normal, un mesaj care se afla in lista cu mesaje, se citeste selectand acel mesaj din lista, si apasand Enter.
Asta face sa se deschida o noua fereastra in care poate fi citit acel mesaj.
Mesajul insa poate fi foarte bine citit si in panoul de previzualizare daca dupa selectarea mesajului se apasa enter iar cursorul se muta in acea fereastra.

Pe langa aceste elemente ale ferestrei principale mai exista si altele care pot fi selectate din meniul View/Layout, insa nu sunt prea importante.


4.2. Instalarea si configurarea programului Outlook Express

In mod normal, Outlook Express este instalat la instalarea sistemului de operare Windows. Daca programul nu a fost instalat, sau daca e necesara instalarea unei versiuni mai noi a programului, acesta se gaseste inclus in pachetul de instalare a browserului de web Internet Explorer, care poate fi instalat direct de pe pagina de web a firmei Microsoft.

Inainte de a putea folosi acest program pentru a trimite sau citi mesajele de email, este necesara configurarea programului.
Asigura-te ca ai o conexiune la internet inainte de a incepe configurarea programului Outlook Express.

Configurarea programului consta pe de o parte in specificarea adreselor pentru serverul SMTP si serverul POP3, a adresei de email, a parolei de access la contul de pe serverul POP3, iar pe de alta parte in specificarea diferitelor optiuni de utilizare a programului.

Pentru a explica cum se creaza un cont in Outlook Express, adica un cont cu care se pot trimite si primi mesaje de email de la un anumit cont de email de pe un server, voi lua un exemplu.
Sa presupunem ca utilizatorul Ionel Popescu tocmai si-a creat un cont de email pe serverul home.ro, numele contului fiind ionel0001, iar parola pentru acest cont "qlwkej58.
Asadar contul ionel0001 fiind pe serverul home.ro, adresa de email completa este Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza .

A. Configurarea contului de email in Outlook Express

Pentru a putea fi accesat acel cont de pe serverul home.ro, se urmeaza pasii urmatori:
1. Se deschide meniul Tools apasand tastele Alt+T, si se alege optiunea "accounts..." apasand tasta A.

2. Va aparea o fereastra in care se gaseste un buton "Add". Va trebui sa apesi tasta tab pana cand cursorul va fi pe acel buton, iar apoi va trebui sa apesi tasta spatiu.

3. Dupa aceasta va aparea un context menu din care va trebui sa legi optiunea "Mail..." si sa apesi enter.

4. Va aparea un wizard pentru configurarea contului de email, adica o serie de formulare cu mai multe campuri, trecandu-se de la unul la altul cu butoane "next" sau "Back".
In primul formular va trebui specificat numele celui care poseda adresa de email respectiva, in acest caz, Ionel Popescu.
Bineinteles, in acest camp poate fi specificat orice nume, nu neaparat numele real.

5. Dupa completarea numelui se apasa enter, sau se apasa tasta tab pana cursorul ajunge pe butonul next, si apoi enter sau spatiu.

6. In cel de-al doilea formular se specifica adresa de email, dupa care se apasa enter.

7. In formularul urmator, se specifica adresele serverelor SMTP si POP3, pe care le-ai obtinut in momentul inregistrarii contului de email pe pagina de web a serviciului ales.
In primul camp se trece adresa serverului POP3, care in cazul serviciului oferit de serverul home.ro este:
mail.home.ro
In al doilea camp se trece adresa serverului SMTP, care in acest caz este:
mail.home.ro
Poti observa ca in cazul acestui serviciu, ambele servere au aceeasi adresa, insa nu este intotdeauna asa.
Dupa completarea celor doua campuri se apasa enter.

8. In urmatorul formular trebuie completate numele de utilizator si parola pe care le-ati specificat la inregistrarea contului de email pe server.
In acest caz, in campul "account name", se completeaza numele de cont adica ionel0001, iar in campul password se alege parola qlwkej58.
In acest formular exista apoi un camp de validare, adica un checkbox cu care vei specifica daca doresti ca parola sa fie retinuta, sau sa fie ceruta de fiecare data cand te vei conecta sa iti citesti mesajele.
De obicei acest camp este lasat marcat.
Tot pe acest formular mai exista un checkbox care nu este implicit marcat, si de care de obicei nu este nevoie. Uneori insa, unele servicii de email cer folosirea acestui camp care pe acel formular se numeste "Log on using secure password authentication".

In cazul serviciului home.ro nu este necesara marcarea acestui camp.

9. Dupa ce se apasa enter va aparea ultimul formular care va contine butoanele Finish si Cancel.
Daca se apasa Finish, contul este creat si poate fi utilizat, iar daca se apasa butonul Cancel, crearea contului este anulata.
Asa ca vei apasa butonul Finish.

10. Dupa aceasta te vei intoarce din nou la fereastra care contine acel buton "Add".
De aici poti incepe sa creezi un nou cont, pentru un alt cont de email pe home.ro sau pe un alt server.
Insa deocamdata nu e cazul.

In aceasta fereastra se mai gaseste un obiect cu mai multe pagini, si cu cate o lista in fiecare pagina.
Paginile acestui obiect sunt Mail, News, Directory service, si All.
Pentru moment suntem interesati doar de pagina "Mail" pentru ca in aceasta pagina poti vedea lista cu toate conturile de email pe care le-ai creat in Outlook Express.
Ca sa ajungi in aceasta pagina, trebuie sa apesi tasta tab pana ce vei auzi numele uneia dintre aceste patru pagini, dupa care va trebui sa folosesti tastele sageata spre dreapta, sau sageata spre stanga, pana ce o sa auzi "Mail tab".
Dupa aceea, va trebui sa apesi Shift+tab si vei putea citi lista cu conturile pe care le ai definite in Outlook Express.
Deocamdata ar trebui sa ai doar un singur cont acolo.

Dupa ce selectezi unul dintre acele conturi poti apasa tasta tab pana vei ajunge la butonul remove cu care vei putea sterge contul selectat, sau butonul properties, cu care vei putea modifica setarile facute pentru contul respectiv.
Dupa apasarea butonului "properties" va aparea o fereastra cu mai multe pagini in care exista mai multe setari posibile decat in momentul crearii contului respectiv, insa deocamdata nu e nevoie de setari avansate.

In caz ca ai mai multe conturi, exista un buton "Set as default" cu care poti seta contul care va fi folosit implicit pentru citirea si trimiterea mesajelor.
Exista un buton "Close" cu care se poate inchide aceasta fereastra, si dupa inchiderea ei, te vei intoarce la fereastra principala a programului Outlook Express.

B. Configurarea optiunilor de utilizare a programului Outlook Express
Programul ofera mai multe optiuni de configurare care sa usureze lucrul cu acest program sau care sunt necesare pentru o buna functionare a lui.
Aceste setari depind de modul de lucru, de preferintele utilizatorului, depind de modul de conectare la internet, etc.

Sa presupunem ca te vei conecta la internet printr-un modem conectat la o linie telefonica, si ca nu vei fi conectat la internet tot timpul.

Trebuie urmati urmatorii pasi pentru configurarea optiunilor programului Outlook Express:
1. Deschide meniul tools, apasa sageata in sus si alege "Options...".
Se va deschide o fereastra cu mai multe pagini putand trece de la una la alta cu Control+Tab, respectiv Control+Shift+Tab.
Prima pagina este pagina "General".
Voi mentiona doar cateva setari care sunt necesare, altele nefiind importante, sau altele fiind implicit marcate cum trebuie.

In aceasta pagina vei gasi un checkbox care spune "When starting, go directly to my 'Inbox' folder".
Aceasta caseta de validare trebuie marcata folosind tasta spatiu.

Exista un checkbox care spune "Automaticly log on to Windows Messenger" care trebuie sa nu fie marcat.
Vei dori sa il marchezi doar daca vei folosi si programul MSN Messenger.

Checkbox-ul "Play sound when new messages arrive" il poti marca daca doresti sa fi anuntat dupa ce sosesc noi mesaje.

Checkbox-ul "Send and receive messages at startup" trebuie sa nu fie marcat, pentru ca altfel de cate ori vei porni programul Outlook Express, el va incerca sa se conecteze la internet sa descarce mesajele noi, iar tu s-ar putea sa nu doresti asta intotdeauna.

Checkbox-ul "Check for new messages every" trebuie sa nu fie marcat, pentru ca dupa marcarea lui, trebuie sa specifici un interval de timp dupa care Outlook Express se va conecta automat sa descarce mesaje de pe internet, iar asta e o optiune folosita doar cand esti conectat non stop la internet.

Dupa aceasta, poti apasa Control+Tab, pentru a trece la urmatoarea pagina numita "Read".

2. In aceasta pagina se gasesc optiuni cu care vei specifica setari legate de citirea mesajelor de email primite de tine de la altii.

Primul checkbox, "Mark message read after displaying for" trebuie marcat daca doresti sa poti seta un interval de cateva secunde dupa care mesajul curent afisat va fi marcat ca citit.
Daca acest camp este marcat, in urmatorul camp se poate specifica numarul de secunde dupa care doresti ca acel mesaj sa fie marcat ca mesaj citit.
Daca panoul de previzualizare a mesajelor este setat sa fie afisat, atunci dupa numarul de secunde specificat aici, mesajul va fi marcat ca citit.
Din punct de vedere vizual, mesajul din lista nu va mai aparea cu caractere bold ca un mesaj necitit, ci va aparea cu caractere normale.

Outlook Express poate fi setat ca mesajele care se gasesc in acelasi folder si au acelasi subiect sa fie grupate sub forma unui arbore, si in lista sa apara doar primul mesaj.
Avantajul este ca daca nu sunteti interesat de un anumit subiect, puteti sterge dintr-o data toate mesajele care au un anumit subiect, sau le puteti muta in alt folder, etc.
Checkbox-ul "Automaticly expand groupped messages" poate seta daca doriti ca mesajele grupate sa arate ca un arbore deschis, sau inchis.
De obicei acest check box nu este activat, iar daca vei dori sa deschizi un grup inchis, nu trebuie decat sa apesi tasta sageata spre dreapta dupa ce ai selectat in lista grupul respectiv.

3. Pagina Receipts adica confirmari de primire
In aceasta pagina poti seta daca doresti sa primesti o confirmare de primire de la cei la care le-ai trimis un mesaj, si cum doresti sa trimiti tu o confirmare de primire celor care ti-au scris.

O regula de bun simt ar fi sa dezafectezi aceste optiuni, pentru ca o confirmare de primire inseamna de fapt inca un email care trebuie trimis, deci mai mult trafic, mai mult timp de pierdut pe internet si in plus daca cel care primeste mesajul si-a setat programul sa fie instiintat daca trebuie sa trimita o confirmare de primire, asta face sa se deschida o fereastra pe computerul acestuia, o fereastra care mai da si un semnal de alarma destul de enervant.

Din grupul celor 3 butoane radio, ar fi bine sa alegi de asemenea "never sent a read receipt".

4. Pagina "Send"
In aceasta pagina se fac setari diferite legate de trimiterea mesajelor.

Checkbox-ul "Send messages immediately" trebuie sa nu fie marcat, pentru ca altfel Outlook Express va incerca sa se conecteze la internet de cate ori vei dori sa trimiti un mesaj.

Checkbox-ul "Include message in reply" specifica daca doresti ca mesajul original pe care l-ai primit sa fie si el inclus in mesajul pe care il vei concepe ca raspuns la acel mesaj.
Este bine sa marchezi aceasta caseta, insa daca vei raspunde la un mesaj foarte lung, e bine sa tai din mesajul original in momentul cand vei concepe un mesaj de raspuns, si sa lasi din mesajul original doar atat cat e nevoie ca cel care ti-a trimis mesajul sa isi aminteasca despre care mesaj al sau e vorba in raspunsul tau.

Mai jos in acel formular vei gasi doua grupuri de cate doua butoane radio unul specificand "HTML" iar celalalt "text".
In ambele cazuri e mai bine sa alegi (folosind sageata in jos) optiunea "Text" si nu "HTML".
Asta inseamna ca vei trimite mesajele in format text, si aceste mesaje sunt mai usor de citit, mai mici, si sunt compatibile cu toate programele care sunt folosite pentru a citi email.

5. Pagina "Compose"
In aceasta pagina poti specifica diverse optiuni legate de aspectul mesajului email pe care il trimiti.
Aici se poate specifica fontul folosit in mesajele de email si altele, insa setarile din aceasta pagina nu sunt prea importante, mai ales pentru nevazatori.

6. Pagina Signatures adica semnaturi
In Outlook Express poti defini una sau mai multe semnaturi care sa poata fi adaugate la sfarsitului mesajelor automat sau la comanda ta.
O semnatura poate contine un salut de sfarsit de mesaj, numele tau, adresa ta de email, pagina ta de web, un citat, etc.
Aceasta este o facilitate care poate ajuta foarte mult pentru ca nu va mai fi nevoie ca la fiecare mesaj pe care il trimiti sa iti scri aceleasi salutari...

Daca doresti ca o semnatura sa fie adaugata automat la sfarsitul mesajelor trimise de tine, trebuie sa marchezi primul checkbox care spune "Add signatures to all outgoing messages".

Al doilea check box care spune "Don't add signatures to replies and forwards" trebuie sa nu fie marcat daca doresti sa adaugi semnaturi si la mesajele pe care le trimiti ca raspuns la un alt mesaj, sau mesajele pe care le primesti de la o persoana si le trimiti la alta.

In aceasta pagina poti gasi un buton "new" cu care poti incepe sa creezi o noua semnatura.
Dupa apasarea acestui buton, vei putea alege daca semnatura sa fie text sau file, adica sa preia textul dintr-un fisier, iar daca vei alege "text", vei putea scrie textul semnaturii intr-un camp din aceasta pagina.

7. Pagina spelling sau verificarea ortografica
In aceasta pagina poti specifica daca doresti ca mesajele pe care le trimiti sa fie verificate din punct de vedere ortografic.
Asta nu e recomandabil, deoarece verificarea se face pentru limba engleza.

8. Pagina "Security" adica optiunile de securitate
Aceasta pagina contine cateva optiuni legate de securitatea citirii mesajelor email.
In primul rand este mai bine sa selectezi ca Outlook Express sa lucreze bazandu-se pe setarile din "restricted zone" si nu pe "Internet zone".
Apoi este recomandabil sa marchezi checkbox-ul care spune "Warn me when other applications try to send mail as me".
Asta face ca alte programe de pe computer sa nu poata trimite mesaje fara sa va anunte, pentru ca acele mesaje pot contine virusi care se pot raspandi astfel.

In aceasta pagina exista si un checkbox care spune "Du not allow attachments to be saved or opened that could be potentionally be a virus"
Acest checkbox nu trebuie sa fie marcat, pentru ca asta poate preveni salvarea unor fisiere atasate unor mesaje.
O solutie mai sigura de prevenire a infectiei cu un virus e instalarea unui program antivirus.

Restul campurilor din acest formular nu conteaza prea mult.

9. Pagina "Connections" privind conexiunile la internet
Exista un checkbox care spune "Ask if switching dial-up connections" si acesta trebuie sa nu fie marcat.

Un al doilea checkbox spune "Hang up after sending and receiving".
Daca acest checkbox este marcat, conexiunea la internet va fi intrerupta automat dupa ce mesajele au fost descarcate sau trimise.
De obicei nu se doreste acest lucru.

10. Pagina "maintenance" adica intretinere
Aceasta este ultima pagina din fereastra cu optiuni.
In aceasta fereastra daca vei marca checkbox-ul "Empty messages from the 'Deleted Items' folder on exit", la inchiderea programului Outlook Express, mesajele mutate temporar in folderul Deleted Items vor fi sterse.
De obicei acest checkbox se lasa nemarcat.

In aceasta pagina mai exista cateva campuri care nu sunt prea importante si tot din aceasta pagina se poate modifica directorul pe hard disk unde va pastra Outlook Express mesajele.


4.3. Utilizarea programului Outlook Express

In acest capitol voi descrie operatiunile principale care se pot face cu acest program. Pe langa aceste operatiuni principale, fara de care nu poate fi utilizat cum trrebuie programul Outlook Express, mai exista o multime de alte posibilitati de setare, optiuni si functii care nu sunt atat de importante, asa ca nu le voi aminti in acest scurt tutorial.

Functiile explicate in acest capitol sunt:
- Conectarea la server pentru descarcarea si trimiterea mesajelor
- Citirea unui mesaj email primit
- Trimiterea de mesaje email
- Raspunsul la un mesaj email
- Redirectarea unui mesaj primit catre o alta persoana
- Crearea unui folder in care se vor putea salva unele mesaje dorite.
- Copierea si mutarea mesajelor in alt folder precum si stergerea lor
- Utilizarea address book (a agendei cu adrese)
- Ce sunt listele de discutii
- Crearea unor reguli pentru procesarea mesajelor de email
- Cautarea unui mesaj


4.3.1. Conectarea pentru descarcarea mesajelor email de la server

Aceasta se poate face in mai multe feluri.
1. Pentru a te conecta pentru a trimite in primul rand mesajele pe care le-ai scris, si apoi pentru a descarca mesajele pe care le-ai primit pe server, se poate apasa Control+M, sau se poate alege din meniul Tools/Send and Receive/Send and receive all.
Dupa aceasta, daca computerul este deja conectat la internet, Outlook Express se va conecta sa trimita si sa descarce mesajele de pe server.
Daca computerul nu este deja conectat la internet, se va deschide fereastra oferind conexiunea dial up implicita si de acolo vei putea alege sa te conectezi prin acea conexiune, sau prin altele daca exista mai multe conexiuni la internet definite pe computerul tau.

Dupa ce programul va fi terminat de descarcat mesajele, se va auzi un semnal sonor daca au existat mesaje noi.
In acel moment puteti verifica cate mesaje noi au fost primite, citind bara de stare cu tastele Insert+Page down.

Aceasta modalitate de a descarca mesajele (utilizand Control+M) poate crea unele probleme cu cele mai multe servere.
Cand se conecteaza la internet, Outlook Express se conecteaza prima data la serverul SMTP pentru a trimite mesajele, si doar apoi la serverul POP3 pentru a descarca mesajele nou venite.
Cei mai multi furnizori de email insa nu accepta trimiterea mesajelor prin serverul lor SMTP fara sa te fi autentificat inainte de asta la serverul lor POP3, deoarece serverele SMTP nu necesita autentificare, iar ei doresc sa poata trimite mesaje email doar cei care au un cont pe serverele lor.
Asa ca prima data cand vei folosi Control+M ca sa trimiti si sa primesti mesaje, va fi foarte probabil sa primesti o eroare, dar sa primesti totusi mesajele nou sosite.
Dupa aceea, vei putea sa folosesti combinatia Control+M, pentru ca deja autentificarea s-a facut pe server si a doua oara nu vei mai primi un mesaj de eroare.
Asigura-te insa ca nu dureaza prea mult timp intre momentul descarcarii mesajelor si momentul conectarii pentru a trimite noi mesaje, pentru ca majoritatea serverelor accepta o perioada de doar cateva minute, dupa care va fi nevoie sa te conectezi din nou pentru a descarca mesaje inainte de a putea trimite.

O solutie ca sa nu mai vezi acele mesaje de eroare ar fi sa te conectezi prima data sa descarci mesajele noi, dupa care sa te conectezi doar ca sa trimiti mesajele.
Pentru a te conecta doar ca sa descarci mesajele nou sosite, apasa Alt+T, pentru a deschide meniul Tools, apoi alege "Send and Receive", si apoi Receive All.
Dupa ce ai primit mesajele nou sosite, alege din acelasi meniu si submeniu "Send all".


4.3.2. Citirea mesajelor primite

Pentru a vedea lista cu mesajele primite trebuie sa muti focus-ul computerului in lista cu mesaje din fereastra principala a programului Outlook Express.
Acolo vei ajunge dupa ce vei apasa de cateva ori tasta tab pana vei ajunge in panoul cu foldere, vei selecta folderul "Inbox" si dupa acea vei apasa tab pentru a ajunge in lista cu mesajele nou sosite.
Daca un mesaj contine un fisier atasat, Jaws it va spune asta cand vei selecta acel mesaj in lista.
Ca sa salvezi fisierul atasat acelui mesaj, trebuie sa apesi Alt+F, pentru a deschide meniul File, apoi V, pentru a alege "Save attachments".
Dupa aceea va aparea o fereastra in care poti selecta directorul de pe hard disk unde doresti sa salvezi programul respectiv.

Daca panoul de previzualizare (preview pane) este setat sa fie vizibil (din meniul View/Layout) atunci dupa ce ai selectat un mesaj, poti apasa tasta tab si Jaws va incepe sa citeasca mesajul respectiv.
Aceasta metoda este mai rapida decat a doua.
Cealalta metoda consta in a apasa enter dupa ce ai selectat mesajul dorit din lista cu mesaje, iar acest mesaj va aparea intr-o noua fereastra.
Aceasta metoda este singura disponibila daca acel panou de previzualizare nu este setat sa fie vizibil.

Intr-un mesaj deschis astfel exista urmatoarele campuri:
From:
numele celui care a scris mesajul

To:
numele destinatarului acelui mesaj.

Date:
data in care a fost trimis mesajul

CC:
alte adrese de email la care a fost trimis acest mesaj (CC inseamna carbon copy).

BCC:
alte adrese invizibile la care a fost trimis acest mesaj (BCC inseamna Blind Carbon COpy).

Subject:
subiectul mesajului

Cea mai mare parte a acelei ferestre va contine corpul propriu zis al mesajului.

Jaws ofera cateva combinatii de taste cu care pot fi citite acele campuri:
From: alt+1
Date: alt+2
To: alt+3
CC: alt+4
BCC: alt+5
Subject: alt+6
Daca mesajul respectiv contine un attachment, numele fisierului respectiv poate fi vazut daca se apasa combinatia de taste Insert+A.
Daca mesajul contine mai multe fisiere atasate, numele lor poate fi aflat utilizandu-se tastele sageti dupa folosirea tastelor Insert+A.

In momentul deschiderii acestei ferestre, Jaws va incepe sa citeasca automat respectivul mesaj.
Pentru a inchide respectiva fereastra, se poate apasa Alt+F4, sau doar Escape.
Daca nu se doreste inchiderea ferestrei ci se doreste trecerea direct la urmatorul mesaj, se poate apasa combinatia de taste alt+sageata dreapta, sau Control+. (Control+Punct)
Daca se doreste trecerea la mesajul anterior, se poate apasa Alt+sageata stanga, sau Control+, (adica Control+virgula)

Daca nu se deschide o fereastra separata ci mesajele sunt citite in panoul de previzualizare, atunci in acest panou se pot folosi doar combinatiile Control+. si Control+, pentru a trece la mesajul urmator respectiv anterior.


4.3.3. Trimiterea unui mesaj

Pentru conceptia unui mesaj pentru a fi trimis se foloseste combinatia de taste Control+N care deschide o fereastra cu aceleasi campuri prezentate la punctul anterior, doar ca acest mesaj are completat doar campul From: cu numele tau.
Cursorul se afla in campul To: unde vei scrie adresa de email a persoanei la care doresti sa trimiti acel mesaj.
Apoi vei apasa tab ca sa treci la campurile urmatoare.
De obicei in campul CC: nu se completeaza nimic, pentru ca de obicei un mesaj se trimite la o singura persoana si nu la mai multe.
Daca insa doresti sa trimiti acel mesaj la mai multe persoane, poti sa scri mai multe adrese de email in campul To: si sa le separi prin caracterul ";".
Poti sa pui mai multe adrese de email si in campurile CC: si in BCC:.
Campul BCC: este de obicei ascuns deoarece nu este prea folosit.
Daca doresti sa il faci vizibil, trebuie sa il activezi din meniul View/All headers dupa ce deschizi un nou mesaj cu Control+N.

In campul Subject: trebuie sa scri un subiect pentru acel mesaj.
Acel subiect va aparea in lista cu mesaje pe computerul celui care va citi acel mesaj.
Dupa ce vei mai apasa o data tasta tab, cursorul va fi pozitionat in corpul mesajului, unde poti sa incepi sa compui mesajul tau.

Daca ai configurat programul sa includa si o semnatura in mesaje, in acest camp va trebui sa vezi si acea semnatura in partea de jos a mesajului.

Daca doresti sa atasezi unul sau mai multe fisiere acestui mesaj email, pentru a trimite acele fisiere persoanei care va primi si mesajul email, inainte de a trimite acel mesaj trebuie sa apesi Alt+I, pentru a deschide meniul Insert, iar din acest meniu se va alege optiunea "File Attachment" si se va apasa enter.
Dupa aceasta va aparea o fereastra in care se va cauta directorul in care se gasesc fisierele care doresc sa fie atasate acelui mesaj.
Se selecteaza fisierele dorite utilizand tastele Shift si tastele sageti, sau tastele control, spatiu, si tastele sageti, dupa care se apasa enter pentru a fi atasate acelui mesaj.
In acest moment daca vei apasa Insert+A, vei observa ca acele fisiere apar ca fiind incluse in mesajul tau.

Daca mesajul e ceva mai lung si vrei sa il mai salvezi din cand in cand ca sa fi sigur ca nu il pierzi daca apare o pana de curent chiar in momentul cand il scri, poti apasa Control+S.
Dupa aceasta, mesajul va fi salvat in directorul Drafts.
Prima data cand vei apasa Control+S ca sa salvezi mesajul, e posibil sa apara un mesaj care sa iti spuna ca mesajul a fost salvat cu succes in folderul Drafts.
Daca doresti ca data viitoare sa nu mai apara acest mesaj, cand apare acest mesaj, apasa tab si marcheaza acel checkbox care face sa nu te mai anunte nimic.

Asa ca de cate ori doresti sa salvezi un mesaj, trebuie doar sa apesi tasta Control+S, si poti continua scrisul mesajului.

Dupa ce ai terminat de scris mesajul, ca sa il trimiti, trebuie sa apesi Alt+S, sau Control+Enter.
Aceasta va sterge mesajul din folderul Drafts daca a fost salvat, si il va salva in folderul Outbox.
Dupa ce vei trimite primul mesaj, e posibil sa ti se spuna ca mesajul a fost salvat in folderul Outbox, si ca mesajul va fi trimis cand te vei conecta la server pentru a trimite mesajele.
Si din acea fereastra poti alege ca nu mai vrei sa iti spuna de fiecare data acel lucru.

Daca doresti sa anulezi acel mesaj si sa nu il mai trimiti, trebuie sa apesi tasta Escape.
Vei fi intrebat daca doresti sa salvezi mesajul daca nu l-ai salvat, si va trebui sa raspunzi ca tu nu doresti asa ceva pentru nimic in lume.


4.3.4. Raspunsul la un email

Daca dupa ce ai citit un email doresti sa raspunzi la acel email, in timp ce respectivul email e selectat in lista cu mesaje primite, sau tocmai citesti acel email, trebuie sa folosesti combinatia de taste Control+R, daca doresti sa raspunzi celui care ti-a scris mesajul, sau combinatia Control+Shift+R daca doresti sa ii raspunzi acelei persoane care ti-a scris, dar doresti sa incluzi o copie a mesajului tau pentru toti cei carora le-a fost trimisa acel email.

Dupa aceasta se va deschide o noua fereastra in care trebuie sa iti compui mesajul tau de raspuns, insa campurile To: si Subject: sunt deja completate.

Daca ai optat sa incluzi si mesajul original in raspuns (in reply) atunci in corpul acelui mesaj pe care il scri, in partea de jos a mesajului se va gasi si mesajul original.

Dupa ce vei scrie textul pe care il doresti, poti apasa Alt+S, sau Control+Enter pentru a trimite mesajul respectiv.


4.3.5. Redirectarea mesajului catre o alta persoana

Daca ai primit un mesaj de la un prieten si doresti sa il trimiti si altui prieten, in momentul cand ai selectat mesajul respectiv, poti apasa Control+F.
Aceasta va deschide o fereastra in care va trebui sa specifici in campul To: adresa de email a celui la care doresti sa ii trimiti acel mesaj.
In corpul mesajului mai poti adauga un mesaj propriu daca doresti.
Dupa aceasta, mesajul poate fi expediat.


4.3.6. Crearea unui nou folder

Daca doresti sa creezi mai multe foldere in care sa iti organizezi mesajele in functie de subiect, trebuie sa faci dupa cum urmeaza:
1. In primul rand trebuie sa alegi un folder din arborele cu foldere in care doresti sa creezi acel subdirector.
2. Apasa Control+Shift+E.
Asta va deschide o fereastra in care vei putea specifica numele folderului dorit.
Dupa ce ai botezat respectivul folder, apasa enter.
Gata, noul folder s-a si nascut (abia dupa botez:)


4.3.7. Copierea, mutarea, stergerea mesajelor

Daca doresti sa stergi un mesaj dintr-un folder, trebuie sa il selectezi in lista cu mesaje si sa apesi tasta delete.
Daca acel mesaj cuprimde de fapt mai multe mesaje grupate, programul te va anunta ca toate acele mesaje vor fi sterse, si trebuie sa confirmi.

Daca doresti sa stergi toate mesajele dintr-un folder, trebuie sa le marchezi pe toate si sa apesi tasta delete.
Ca sa marchezi toate mesajele poti apasa Control+A.
Mesajele sterse nu vor fi de fapt sterse, ci doar mutate in folderul Deleted Items.
Daca doresti sa le stergi de tot, sterge-le din folderul Deleted Items, sau cand le stergi din folderul original, nu apasa doar tasta delete, ci Shift+delete.

Daca doresti sa muti unul sau mai multe mesaje intr-un alt folder, trebuie sa selectezi mesajele dorite utilizand tastele Shift si tastele sageti, sau tastele Control, Space, si tastele sageti, apoi sa apesi combinatia Control+Shift+V.
Va aparea o fereastra in care vei putea alege folderul in care doresti sa muti acele mesaje.
Daca un folder e inchis, trebuie sa il selectezi si sa folosesti tasta sageata spre dreapta ca sa il deschizi si sa vezi subdirectoarele sale, apoi dupa alegerea directorului dorit, apasa enter.
Toate mesajele selectate se vor fi mutat in acel director.

Daca doresti sa copiezi unul sau mai multe mesaje intr-un alt folder, dupa ce ai selectat mesajele dorite, alege "Copy to folder..." din meniul Edit.
Apoi va trebui sa alegi folderul in care doresti sa copiezi acele mesaje.
De asemenea, poti sa alegi "Copy to folder" sau "Move to folder" si din context menu care apare dupa ce selectezi mesajul si apesi tasta Context menu a tastaturii, sau daca tastatura ta nu poseda asa ceva, trebuie sa apesi Shift+F10.


4.3.8. Utilizarea address book (a agendei cu adrese)

In mod implicit, celor care le raspunzi la mesaje le este salvata automat adresa de email in address book daca ai setat astfel in meniul Tools/Options...

Daca insa doresti sa le salvezi si adresele celorlalti, o poti face foarte simplu. Dupa ce ai selectat mesajul din care doresti sa salvezi adresa de email, apasa tasta context menu sau Shift+F10 si din context menu alege "Add sender to address book".
Aceasta va fi imediat adaugata in agenda cu adrese.

Pentru a vedea agenda cu adrese, trebuie sa apesi Control+Shift+B.
In campul in care va fi cursorul cand se va deschide, vei putea scrie inceputul numelui celui cautat, iar dupa ce vei apasa tasta tab, vei vedea lista cu toate adresele de email care incep cu acele litere.

Daca doresti o cautare mai avansata, dupa ce se deschide fereastra address book, trebuie sa apesi Control+F, iar in acea fereastra vei putea specifica mai multe criterii de cautare.

Daca doresti sa modifici unele adrese din address book, dupa ce ai selectat adresa dorita, trebuie sa apesi Alt+Enter pentru a vedea fereastra cu proprietati pentru acea adresa.
Este o fereastra cu mai multe pagini in care poti specifica foarte multe detalii despre persoana respectiva daca doresti.
Trebuie sa folosesti combinatia Control+Tab, respectiv Control+Shift+tab pentru a sari de la o pagina la alta.

De asemenea e o buna idee sa explorezi putin meniurile din address book.


4.3.9. Ce este o lista de discutii

Am introdus acest subcapitol aici chiar daca o lista de discutii nu este o functie a programului outlook Express, insa s-ar putea ca acest capitol sa fie necesar pentru intelegerea capitolului urmator.

O lista de discutii este un program care ruleaza pe un server si care trimite toate mesajele celor subscrisi la aceasta lista, tuturor celor de pe acea lista, daca cei subscrisi trimit mesaje la o anumita adresa de email.
Ati inteles? Excelent! Banuiam eu.

Acum o sa incerc sa explic ca sa si intelegeti.
o sa iau doua exemple de liste de discutii.

Un exemplu este lista de discutii Rebele care e o lista de discutii in limba romana a nevazatorilor din Romania, iar programul care face sa functioneze aceasta lista ruleaza pe serverul Fcc.ro, al Fundatiei Cartea Calatoare.

Adresa listei este Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza , asa ca oricine e subscris la aceasta lista, daca trimite un mesaj catre acea adresa, mesajul respectiv va fi primit de toti membrii listei.
Daca unul dintre membrii listei va raspunde la vre-un mesaj, mesajul va fi trimis de fapt tot catre lista, si toti ceilalti vor primi acel mesaj.
Bineinteles, daca cineva doreste, poate sa ii scrie unui membru al listei si in mod privat, deci nu neaparat in public pe lista.

Pentru a subscrie pe o lista de discutii, trebuie de obicei trimis un mesaj email, insa nu pe adresa listei, deoarece toti membrii listei vor primi acel mesaj insa asta nu va subscrie adresa celui care scrie mesajul respectiv.

Mesajul prin care se poate subscrie la lista rebele trebuie trimis la adresa:
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
iar in subiectul mesajului trebuie pus urmatorul text:
subscribe rebele

In corpul mesajului nu e nevoie sa fie scris nimic.
Dupa trimiterea mesajului de subscriere, vei fi subscris la acea lista, si vei putea trimite mesaje la adresa Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza .
Vei incepe sa si primesti mesaje, bineinteles.

Daca vei dori sa te retragi de pe lista la un moment dat, trebuie sa trimiti un mesaj la adresa
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
si in subiectul mesajului trebuie sa scri
unsubscribe rebele

Lista Rebele este o lista de discutii cu un numar destul de mic de mesaje de obicei, si pe aceasta lista majoritatea discutiilor sunt despre computere si accesul nevazatorilor la computere si alte tehnologii de acces, insa mai exista multe alte subiecte care pot fi discutate pe aceasta lista.

O alta lista de discutii pe care o dau ca exemplu desi este o lista de discutii in limba engleza, este Blindy, o lista cu un numar de mesaje mult mai mare decat Rebele, si cu membrii de pe toate continentele.
Aceasta lista este deschisa tuturor discutiilor despre absolut orice insa este o lista doar cu membrii nevazatori, desi accesul este deschis oricui.
Adresa listei este:
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
Pentru a te putea subscrie la aceasta lista trebuie sa trimiti un mesaj la adresa:
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
Dupa aceasta, de aceasta data nu esti deja subscris la lista, ci vei mai primi un mesaj la care va trebui sa raspunzi (reply) dar nu va trebui sa scri nimic, ci doar sa raspunzi pentru a confirma ca adresa de la care s-a primit mesajul de subscriere este valida.
Asadar vei folosi doar tastele Control+R, dupa care Alt+S pentru a trimite mesajul.
Vei primi un mesaj de confirmare a subscrierii la aceasta lista, si vei incepe sa primesti mesaje de la membrii listei.

Pentru a te putea retrage de pe lista, va trebui sa scri un mesaj la adresa:
Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza

La adresa http://groups.yahoo.com/ pot fi gasite foarte multe liste de discutii pe multe teme, insa majoritatea listelor sunt in limba engleza.


4.3.10. Reguli pentru primirea mesajelor

Uneori s-ar putea sa doresti sa nu mai trebuiasca sa muti manual toate mesajele care vin de la o anumita persoana, sau de la o anumita lista de discutii intr-un folder, ci ai dori sa vina direct intr-un anumit folder definit dinainte, si nu in inbox.
Este o buna idee sa creezi cate un folder special pentru fiecare lista de discutii la care esti subscris, si sa configurezi programul astfel incat toate mesajele de la o anumita lista sa soseasca direct in acel folder, iar in folderul inbox sa vina doar mesajele private.

Pentru a configura programul Outlook Express astfel, trebuie definite anumite reguli, asa zise "Message Rules".

Sa presupunem ca esti subscris la lista Rebele si doresti ca toate mesajele primite de la aceasta lista sa apara direct in folderul Rebele, si nu in Inbox.

Vom urma pasii urmatori:
1. Vom crea folderul "rebele" astfel:
Vom selecta folderul Inbox (in care vom crea folderul Rebele), vom apasa Control+Shift+E, vom scrie rebele si vom apasa enter.

2. Vom defini regula prin care mesajele de la lista de discutii Rebele vor fi primite direct in directorul "rebele".

A. Apasa Alt+T pentru a deschide meniul Tools, apoi R, pentru a alege "Message Rules".
Din submeniu, trebuie sa alegi "Mail..." si sa apesi enter.
Daca este prima regula creata pe acel computer, nu va mai aparea fereastra urmatoare ci se va sari la pasul B.
Va aparea o fereastra cu o lista care va contine toate regulile definite. In aceasta fereastra exista un buton "New..." cu care vei putea incepe sa creezi o noua regula.
Apasa acel buton.

B. Va aparea fereastra principala in care vei defini prima regula.
Aceasta fereastra este compusa din patru parti importante:
- O lista cu criteriile de selectie
In aceasta lista puteti alege sa se intample ceva cu mesajele sosite daca mesajul este destinat catre o adresa, daca mesajul vine de la o adresa, daca mesajul are un anumit cuvant in subiect, ... si alte criterii pe care le puteti observa in acea lista.
Vom alege "Where the to or CC line contains people" adica daca campul To: sau Cc: contine un anumit text.
Dupa ce am ales optiunea respectiva, vom apasa tasta spatiu pentru a marca checkbox-ul corespunzator.

- Urmatoarea parte importanta este o lista cu actiunile care pot avea loc daca sunt indeplinite criteriile stabilite.
Aceste actiuni pot fi: mesajele respective sa fie sterse, sa fie copiate intr-un anumit folder, sa fie mutate intr-un folder, ... si multe altele dupa cum se poate vedea.
Vom alege prima optiune adica "move it to the specified folder" care inseamna "muta-l in folderul specificat.

- Cel de-al treilea camp este cel mai important si in acesta se stabilesc valorile pentru criteriile stabilite in primele doua liste.
Se va utiliza tastele sageti pana se va auzi "Move it to the specified folder, specified".
Dupa asta se va apasa enter, si din lista de foldere se va alege folderul rebele si se va apasa enter.
In acelasi camp se va folosi tasta sageata in jos pana se aude "Where the to or cc line contains people, contains people". si se apasa enter.
In fereastra care va aparea se va scrie in campul unde se gaseste cursorul adresa de email a listei rebele, adica Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza , se va apasa tab, si apoi se va apasa space pe butonul Add.
Apoi se apasa enter sau space pe butonul Ok.

- In sfarsit cel de-al patrulea camp contine numele acestei reguli. 
Aici se poate introduce orice, de exemplu "rebele" fara ghilimele, dupa care se apasa enter.

Dupa acest pas, a fost creata o regula prin care toate mesajele primite de la lista Rebele vor fi primite direct in folderul "rebele".
Daca exista mesaje de la aceasta lista primite in folderul Inbox, poti alege butonul "Apply now..." daca doresti ca aceasta regula sa fie aplicata imediat.
Daca nu, se poate apasa butonul Ok.


4.3.11. Cautarea unui mesaj

Daca avem un folder cu foarte multe mesaje, si dorim sa gasim un mesaj de la o anumita persoana, sau care are un anumit cuvant in subiect sau in corpul mesajului, putem cauta acest mesaj astfel:

1. Se selecteaza folderul in care dorim sa cautam mesajul respectiv.
Daca nu cunoastem exact in care folder am pierdut mesajul, putem selecta un folder de un nivel mai inalt, de exemplu chiar folderul "Outlook Express".
2. Se apasa Control+Shift+F.
Va aparea o fereastra in care se pot specifica diverse criterii de cautare.
Se poate specifica doar un cuvant din subiectul mesajului, un cuvant din corpul mesajului, din campurile To: sau From:, putem specifica anumite limite de timp intre care acel mesaj a fost primit...

Dupa ce se apasa enter, programul va cauta putin, si in final va afisa o lista cu mesajele gasite.
Putem citi bara de stare cu Insert+Page Down, si putem sti cate mesaje au fost gasite.

Daca dorim sa citim un anumit mesaj, trebuie doar sa apasam enter dupa ce l-am selectat.

De asemenea putem muta sau copia aceste mesaje intr-un anumit folder utilizand aceleasi combinatii de taste ca si in cazul mesajelor aflate in orice folder.


5. Aplicatii practice

In acest capitol am inclus doua aplicatii practice, si anume crearea (sau mai bine zis incercarea de creare) a unei adrese de email pe serverul home.ro, si una pe serverul rol.ro.
Aceste aplicatii trebuie doar sa te faca sa intelegi cu aproximatie cam care este procedura de creare a unui cont de email pe un anumit server, si dupa asta ar trebui sa te poti descurca singur si pe alte servere care folosesc cu totul alta interfata cu utilizatorii.
Chiar si paginile serverelor pe care le voi prezenta eu acum s-ar putea sa isi modifice aspectul, iar maine s-ar putea sa nu mai gasiti acele pagini de web asa cum le-am prezentat eu.

5.1. Aplicatie practica 1: Crearea unui cont de email pe serverul home.ro.

Aceasta dupa cum am mai amintit, nu poate fi facuta de un nevazator fara ajutor vazator, pentru ca exista o imagine pe pagina de web a celor de la home.ro, iar in Romania din pacate nu exista legi care sa ii forteze sa ofere un serviciu accesibil pentru toata lumea, inclusiv pentru persoanele cu handicap.
Asadar, o sa prezint ce trebuie facut pana in momentul cand trebuie recunoscuta acea imagine.

1. Te vei conecta la internet.
2. Vei deschide Internet Explorer, si vei apasa Alt+D dupa care vei scrie adresa site-ului: http://www.home.ro/
3. Vei apasa enter si vei astepta pana se va incarca pagina respectiva.
4. Dupa ce pagina s-a incarcat, trebuie sa apesi Insert+F7, si va aparea o lista cu link-urile din acea pagina.
5. Trebuie sa apesi litera C pana vei auzi "Cont nou" si apoi trebuie sa apesi enter.
6. Dupa ce noua pagina s-a incarcat, trebuie sa apesi Insert+F7, iar cand va aparea lista cu link-uri, trebuie sa apesi litera A, pana vei auzi "Aici" iar apoi trebuie sa apesi enter.
7. Dupa ce noua pagina va aparea, apasati din nou Insert+F7, si apoi litera S, pana veti auzi "Sunt deacord" si apoi apasati enter.
(Asta daca nu doresti sa citesti cu ce esti deacord)
8. Dupa ce noua pagina s-a descarcat, si daca mai ai rabdare, trebuie sa completezi primul formular care se afla pe aceasta pagina.
Pagina este extraordinar de prost construita, asa ca nu trebuie completate primele campuri care sunt folosite pentru altceva.
Va trebui sa completezi doar:
- Numele utilizatorului, adica prima parte a adresei tale de email
- Sa alegi dintr-un combo box daca doresti sa ai o adresa pe domeniul home.ro sau go.ro.
- sa introduci parola pentru contul tau de email de doua ori
- sa introduci o adresa alternativa de email daca ai una, si o intrebare care va fi folosita pentru a-ti recupera parola daca o uiti.
- In final este un camp in care trebuie sa introduci textul care trebuie recunoscut dintr-o imagine.
Aici este nevoie de un ajutor din partea unei persoane vazatoare.
9. Se va apasa apoi butonul "Pasul urmator" si va aparea pagina urmatoare.
Se vor urma instructiunile din acea pagina pentru crearea contului de email.

Avantajul crearii unui cont de email pe serverul home.ro este ca ai posibilitatea de a te conecta gratuit la internet pentru a descarca si a trimite mesaje precum si pentru a vizita pagina de web a firmei adica http://www.home.ro/.
De asemenea ei ofera un spatiu pe web unde iti poti crea propria pagina de web.

Pentru a te putea si conecta la internet prin serverul home.ro, trebuie sa creezi o conexiune internet utilizand numarul de telefon 405905 (pentru Cluj-Napoca), numele de utilizator fiind "free", iar parola "free", fara ghilimele.

Daca ai inregistrat o adresa pe serverul home.ro, poti sa citesti mesajele pe care le-ai primit folosind pagina de web http://www.home.ro/ si tot de acolo vei putea si trimite mesaje.
Este de preferat utilizarea programului Outlook Express deoarece este mult mai greu de citit si trimis mesaje email de pe o pagina de web, si necesita un timp de conectare la internet mult mai mare.
Din pacate multe dintre serviciile de email nu ofera decat posibilitatea de a utiliza interfata web pentru a citi si trimite mesaje.
Un exemplu de acest fel sunt serverele yahoo.com, personal.ro, email.ro, si de la sfarsitul anului trecut nici serviciul rol.ro nu mai ofera access la serverele POP3 si SMTP, ci doar la interfata web.

Asadar, programul Outlook Express nu poate fi utilizat daca aveti o adresa de email furnizata de unul din aceste servicii, sau alte servicii care nu ofera access la serverele POP3 si SMTP.


6. Aplicatie practica: Crearea unui cont de email pe serverul edison.ro

Acest server este ceva mai nou aparut, insa este mult mai simplu de inregistrat o adresa de email aici, deoarece paginile de web nu sunt incarcate cu multe elemente grafice care se incarca greu, iar formularul este mult mai mic si foarte accesibil pentru nevazatori.

Pentru a inregistra o adresa de email pe acest server, trebuie sa urmezi pasii urmatori:

1. Conecteaza-te la internet.

2. Deschide browserul Internet Explorer.

3. Apasa Alt+D, scrie adresa http://mail.edison.ro/ si apasa apoi enter.

4. Alege link-ul "Creaza cont nou" si apasa enter.

5. Va aparea un formular care trebuie completat. 
La numele contului, se va trece numele utilizatorului din adresa de email, adica partea dinainte de caracterul @.
Va trebui apoi sa introduci parola de doua ori in urmatoarele doua campuri din formular.
Apoi va trebui sa specifici o intrebare si un raspuns si ele vor fi folosite pentru a-ti recupera parola daca o uiti cumva.
Asigura-te ca doar tu sti raspunsul la acea intrebare.
In urmatoarele campuri va trebui sa iti introduci data nasterii.
In primul camp trebuie sa introduci data nasterii, din al doilea combo box trebuie sa alegi luna, iar in ultimul camp trebuie sa introduci anul dar doar ultimele doua cifre.
Mai departe trebuie sa introduci o serie de date personale dupa cum vei observa, numele, prenumele, sexul, orasul si judetul in care locuiesti, eventual daca mai ai o adresa de email.
Exista apoi un checkbox prin care poti accepta sau nu sa primesti reclame de la cei care ofera serviciul Edison.
Mai exista un al doilea checkbox care trebuie marcat pentru a confirma ca accepti conditiile lor...
In final vei gasi o lista cu cateva checkbox-uri pe care le poti marca daca esti interesat de vre-unul dintre ele, insa e optional.
Dupa ce ai terminat de completat acest formular, trebuie sa apesi enter pe butonul "Trimite".

6. Se va afisa o pagina scurta in care ti se va confirma ca adresa de email a fost creata, si vei putea apasa pe un link dupa care te vei putea conecta la contul tau pentru a-ti citi mesajele pe acea pagina de web, sau pentru a trimite noi mesaje.
Daca adresa de email aleasa exista deja, sau daca exista o alta eroare in formular, acel formular se va afisa din nou gata completat, insa va trebui sa il modifici si sa il trimiti din nou.

Adresa serverului POP3 pentru serviciul edison.ro este edison.ro sau mail.edison.ro.
Adresa pentru serverul SMTP este aceeasi ca si pentru serverul POP3.

La configurarea programului Outlook Express insa, in rubrica "username" va trebui sa incluzi toata adresa de email, nu doar numele utilizatorului, deci " Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza ", si nu doar "nume_utilizator".

 

Sondaj

Care considerați că este cea mai eficientă aplicație de OCR?
 

eXTReMe Tracker